zaterdag 12 maart 2016

Foto's

Ik vind dit een prachtige foto van een ontzettend verdrietig moment.
Een wirwar van gevoelens en gedachten komen in me op.

Dapperheid
Verdriet
Confrontatie
Intimiteit
Vrouwelijkheid
Pure schoonheid
Kracht

En onvoorwaardelijke liefde.

'Oh nee he, geen clini-clowns! Ik ben geen 5 meer he?!'
Ze kwamen tóch even binnen. Slopen het bed, struikelen over het bloeddrukapparaat en blijven met hun gele jassen (ivm contactisolatie) achter de deurklink hangen. Krrrrrak..

Nina kan er toch wel hartelijk om lachen en zegt daarna 'Oh ik ben echt blij dat ze niet van die flauwe grappen hebben gemaakt.' :-)




'Ninazunaaipet' aldus Olivier









Gisteren belde ik mijn verzekering, interpolis, om een machtiging aan te vragen voor taxivervoer en voor de declaratie van eigen vervoerskosten.
Ik vertelde waarvoor het nodig is en hoe vaak we op en neer moeten naar Rotterdam en Breda voor de chemotherapie.
De mevrouw die ik aan de telefoon had was erg begaan met Nina. 
Vandaag kreeg Nina met de post een bosje rozen en een kaartje met een mooie beterschapswens. 

Bijzonder!


Dit bruine prakje is een van Nina's favoriete gerechten.
Aardappels, gehakt, appels en tomatenpuree.
Oma heeft het op Nina's verzoek voor haar klaargemaakt in het Ronald Mc Donald huis waar we overnachtten toen Nina de volgende ochtend al vroeg in Rotterdam moest zijn voor haar puncties.




En dan deze imposante infuuspaal.
Mag ik van u 1 zakje chemo, 1 zakje bloed, 1 zakje suikerwater, 1 zakje zout water en 1 paal met wielen om de boel aan vast te hangen?
En o wee als er een zakje leeg is.. piep piep piieeep, piep piep piieeep.... enz.
Een tuutertje zonder aangepast nacht-volume dat nooit vrienden zal worden met mijn trommelvlies.

Haar Kanjerketting (www.kanjerketting.nl)
hangt fier tussen al die zakjes in.
Voor elke behandeling krijgt Nina precies die ene kraal die bij de betreffende behandeling hoort.
Op één dag verzamelt ze soms een heleboel centimeters bij elkaar.
Vingerprik, PAC aanprikken, chemo, narcose, beenmergpunctie, lumbaalpunctie, pleister verwijderen..
De ketting vormt het verhaal van welke behandelingen Nina doorstaat, precies op volgorde. Ze is er trots op en bovendien heel secuur..
Aan het einde van de behandeling (voor Nina over zo'n 22,5 maanden) krijgt ze de bloemenkraal. Die gaat de ketting afsluiten met de hoop en het vertrouwen dat dat echt de laatste kraal zal zijn!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten