dinsdag 8 maart 2016

Meevallers en tegenvallers

Afgelopen vrijdag waren Tycho en ik bij de binnenspeeltuin met 8 kleuters. Olivier vierde zijn zesde verjaardag. Toen ik op mijn telefoon keek, zag ik dat ik een telefoontje had gemist van het ziekenhuis in Breda.
Ik belde terug, het ging om het maken van een afspraak voor aanstaande dinsdag.
Dinsdag? Maar maandag moest ze toch ook al een chemo behandeling?
Ik dacht dat er een paar dagen tussen zou zitten en opeens begon ik te huilen. Van de schrik, ik zag na een week pauze (en een over 't algemeen niet-misselijke dochter) ontzettend op tegen de vele chemo's die Nina nu tegemoet zou gaan.
De verpleegkundige was erg lief en legde uit wat er zou gaan gebeuren.
Maandag 2 chemo's in Rotterdam. Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag 1 chemo in Breda.
Zucht..
Oké.
Gelukkig nog een paar fijne dagen dan. Olivier jarig, Max komt ook. Ik heb zin in dit weekend met alledrie mijn kinderen bij me :-)

Het is inmiddels dinsdag. De tweede dag van de gevreesde week.
Gisteren waren we pas laat in de avond thuis uit Rotterdam.
Nina viel eenmaal thuis als een blok in slaap, misselijk en moe van zoveel medicijnen en een lange rit in de auto.
Maar vandaag heeft ze na de chemo een mc Donalds hamburger op, muziek uitgezocht, teksten geoefend, aan tafel gegeten, gelachen en zitten kletsen met Marion en oma Lijntje.
?
Voor je 't weet zit je een week in quarantaine, maar het kan dus ook zo zijn dat je je dagenlang schrap zet en dan ..... dan gebeurt er niks.
Nou ja, niks vervelends dan.
Een oplossing zou misschien zijn om bewuster en relaxter in het NU te leven en alles zonder oordeel te nemen zoals het komt.
Zoals zo'n 'quote' op een mooie foto van een lelie of een Buddha uit de Happiness ons vertelt...


Die onverwachte maar natuurlijk zeer welkome meevallers, geven me een soort kortdurend lege nest syndroom-achtig gevoel.
Na een tijd intensief zorgen is er zomaar een verrassingsdag waarin het plotseling goed gaat. En dan?
Dan zegt Nina weer gewoon 'mam, please! Ik kan het zelf wel hoor!' en kiest ze binnen no time een gezellige invulling van haar tijd en energie.
Daar kan ik nog wat van leren, wat zijn kinderen geweldige wezens ook..!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten