maandag 7 maart 2016

Kaal

Na 3 weken begint de (in de bijsluiter nogal droog omschreven) bijwerking "haarverlies".
Elke bijwerking is trouwens in die bijsluiter maar een droog woordje natuurlijk. Je leest er snel doorheen en dan denk je ja, dat is wat. Maar wanneer Nina haar haren kamt, komen er steeds meer haren los en dringt het pas echt tot ons door. De borstel zit vol haar en ze heeft jeuk aan haar hoofdhuid door al die loszittende haren.

Als het carnaval is, gaan we naar Vlierden. Meneer Swinkels, haar docent economie, heeft een leuke verrassing voor Nina.
Ronnie Flex treedt daar op en Nina mag het optreden bekijken via de zijkant van het podium en daarna nog een 'meet&greet' met de drank en drugs zingende ster.
Voor deze tiener-gelegenheid paste hij zijn tekst overigens aan naar chips en cola.
Terwijl we backstage wachten tot het optreden begint, verliest Nina steeds hele plukken haar.
Op de vloer en op het bankje waar we zitten, liggen allemaal mooie lange blonde haren van Nina. Dat mag de pret niet drukken overigens, want Nina is vooral bezig met haar vrienden Luc en Daan en het naderende optreden van Ronnie.

Nina vindt het altijd leuk om het hoofd van Tycho te scheren en dat is dan ook haar 'taak' geworden. Ze zegt 'Tycho, ik mag jou altijd scheren. Nu mag jij mij scheren want ik heb genoeg van al die jeuk'.
Nina is erg blij met haar haren, neemt elke ochtend uitgebreid de tijd om het te stijlen met de stijltang... het feit dat het er nu af moet geeft wat mij betreft wel aan dat de jeuk haar echt mateloos irriteert.
Mijn moeder komt ook.
We besluiten een vlecht te maken en deze af te knippen om te bewaren. Als die vlecht er af is, loopt Nina een beetje lacherig door haar kamer. Dat ziet er gek uit, zo'n piekebolletje. Dan nemen we de tondeuse erbij. Nina wil voor de spiegel zitten, ze wil graag zien hoe haar haren eraf gaan. Mij lijkt dat erg confronterend maar ik zeg er niets van. Het is háár manier, deze ellende meteen recht in de ogen te kijken. Ze rent er niet voor weg.
Terwijl de tondeuse over haar hoofd glijdt, rollen de tranen over haar wangen. 
Zelf kan ik mijn tranen ook niet bedwingen. Het is een vreselijk moment, emotioneel hakt het er behoorlijk in.
Toch voel ik vooral ook trots! Nina is zo dapper, ik heb echt een sterke dochter! Ze kiest haar eigen manier van verwerken en laat zich er op zo'n moment ook helemaal door meeslepen. Ze huilt en jammert, ze laat haar verdriet de vrije loop maar blijft in die spiegel kijken.

Die avond ligt Nina in bed met een wit mutsje op. Ze ziet er relaxed uit, gekalmeerd en alweer met andere zaken bezig. appen, instagrammen, youtuben bijvoorbeeld.
Gelukkig krijgt Nina van stichting Haarwensen een mooi haarwerk van écht haar. Gedoneerd door kinderen die speciaal voor kinderen als Nina hun vlecht hebben afgeknipt. En zie hier, alsof het haar eigen haar is.






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten